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se2021
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Here you can see some articles which will be published in the specicial edition "Next Generation LMS" of eleed.
Articles / Beiträge
  1. Learning in 2040

    Gazing into a crystal ball, the author presents his thoughts on how tertiary learning could look in the future. Based on today's emerging technology, future reports and many discussions with colleagues he summarizes five possible characteristics of a university study programme in 2040: Study advisory BOTs, micro masters and nano degrees, ubiquitous individualized learning, learning groups and blockchain technology. In the second part, he focuses on the impact on learning management systems, which will be more customizable, interactive, interoperable, and increasingly reduced to its primary task: managing learning.

  2. From Diversity to adaptive Personalization: The Next Generation Learning Management System as Adaptive Learning Environment

    Learning Management Systems (LMS), as the most widely used online learning systems in formal education, confront all learners with the same learning environment, although the learning-relevant characteristics of the learner are by no means homogeneous. In this article, we highlight ways in which LMSs, by linking institutional data sources and analytics tools, can provide personalized learning environments that adaptivly adjust to learners' needs and learning progress. In future adaptive personalized learning environments, the LMS as we know it today will merely be a building block within an open, modular, and distributed system architecture. We propose a five layer architecture that fits into the existing IT landscape of educational institutions and enables the coexistence of different components and paths for processing, storing, and analyzing data for the adaptation of personalized learning environments. The components in each layers can be complemented or replaced by other systems and services as long as the interfaces of the neighboring layers can still be served. This allows not only a step-by-step construction of a complex system landscape, but also a distribution of the computing load and multiple use of resources and services.

  3. A Model for Lifelong Learners' Educational Records and Identity in a Next Generation Learning Management System

    The need to be competitive in a fast-changing global job market will likely lead to an increased demand for “just-in-time” educational experiences. Parallel to developments in the medical sector with virtual patient records, the paper presents a model for storing and managing educational data gathered along a lifelong learning journey, such as transcripts, artifacts, and performance analytics. Using the concept of Social Linked Data (“SOLID”), the learners instead of the educational institutions would have sovereignty over their own data, while transactional fingerprints would be used to guarantee data integrity using a federated blockchain.

Project reports / Projektberichte
  1. Geobasiertes Learning Management am Beispiel MathCityMap

    Das Smartphone war die dominante Technologie dervergangenen Dekade. Keine andere technische Erfindung hat sich so schnell verbreitet und dabei gleichzeitig so sehr unser Leben verändert. Heute besitzen mehr Menschen ein Smartphone als Zugang zu sauberem Trinkwasser. Das führt dazu, dass Lernen überall und zu jeder Zeit stattfinden kann. Das Learning Management der nächsten Generation sollte das berücksichtigen und die Potentiale mobiler Endgeräte besser ausschöpfen. Das Learning Management der Zukunft sollte Elemente wie Gamification (sorgt für zusätzliche Motivation), Trusted Learning Analytics (zur sicheren Überwachung des Lernprozesses) und Authoring Tools (helfen Lehrenden, qualitativ hochwertige Inhalte in kürzerer Zeit und mit weniger Aufwand zu erstellen) beinhalten. Der wichtigste Punkt in der Entwicklung zukünftiger Learning Management Systeme wird aber in der Verknüpfung von Standort und Aufgaben liegen. Aus lernpsychologischer Sicht sollten Learning Management Systeme moderate konstruktivistische Lernumgebungen ermöglichen. All diese Aspekte werden in Ansätzen auf der Plattform MathCityMap umgesetzt. Aus den Praxisbeispielen lassen sich Erkenntnisse ableiten, wo Dinge gut funktioniert haben und worauf man bei der Umsetzung achten sollte..

  2. 'fair'NETzt lernen mit dem Inverted-Classroom-Konzept

    Im Zuge der zunehmenden Diversität der Studierendenschaft kann die innovativ gedachte digitale Transformation zur Öffnung der universitären Lehre beitragen. Das vorgestellte online gestützte Lehr-Lern-Konzept nach der Methode des Inverted Classroom erfordert ein barrierefreies Lernmanagementsystem (LMS), welches eine differenzierte Ausgestaltung von didaktischen Methoden durch die Bereitstellung von intuitiv nutzbaren Tools unterstützt. Die zusätzliche Anbindung des (LMS an Social-Media-Kanäle hin zu einer offenen, institutionsunabhängigen Wissensmanufaktur bietet eine breite Palette an Möglichkeiten für kreative Lehr-/Lernarrangements. Im Paper wird anhand des umgesetzten Inverted-Classroom-Konzeptes im Modul „Statistische Methoden des Qualitätsmanagements“ beschrieben, welche didaktischen Möglichkeiten im LMS nach Status Quo bestehen und welche Features ein Next Generation LMS bieten sollte. Ziel ist es hierbei einen individuellen Lernprozess zu ermöglichen, welcher die Lernenden motiviert und eine nachhaltige Verankerung des Gelernten sicherstellt.